nedeľa 17. apríla 2011

Kontraproduktívny multikulturalizmus

Diskusie so spolubývajúcimi sú vždy plodné. Dnes sme sa dostali obkľukou cez pripravovaný pochod Dělnícké mládeže v Brne a hysterickú argumentáciu jedného spolužiaka na stránke venujúcej sa pripravovanej blokáde tejto udalosti na Facebooku k celkom obšírnej téme multikulturalizmu. Spolubývajúci sa mi zveril s tým, že s ideou multikulturalizmu nesúhlasí a ja som sa teda spýtal, kde sú dôvody jeho odmietavého postoja. Prekvapivo sme nakoniec došli k vzájomnej zhode, a to sa považujem za celkom multi-kulti zmýšľajúceho človeka.

V základoch jeho postoja stála nasledujúca myšlienka: jednotlivé kultúry by sa mali vyvíjať oddelene, každá na svojom území, až do momentu, kedy sú na dostatočne vysokej úrovni, aby sa mohli vzájomne integrovať. Pritom kultúrou na dostatočne vysokej úrovni sa chápe napríklad francúzska spoločnosť devätnásteho storočia. V záujme neskoršej možnosti pokojného splynutia kultúr by sa mali najskôr jednotlivé kultúry vyvinúť na takú úroveň, že by boli schopné navzájom oceniť svoje osobitosti a nájsť cestu spoločnej fúzie namiesto toho, aby sa jedna voči druhej vyhraňovali. V opačnom prípade hrozí, že stret kultúr na nedostatočnej úrovni skončí práve sebapotvrdzovaním každej z nich. Stret jednej "vyspelej" s jednou "menej vyspelou" kultúrou skončí tým, že tá menej vyspelá si bude brať z vyspelejšej len jej primitívnejšie časti a vyspelejšia sa bude márne snažiť o integráciu tej druhej.

Ponechajme bokom všetky vágnosti a problematické prvky tejto myšlienky - skrýva totiž zaujímavé racionálne jadro. V diskusii (ktorá koniec koncov netrvala vôbec dlho) sme nakoniec dospeli k záveru, ktorý obaja zdieľame. Obaja, napriek môjmu relatívnemu multi-kulti optimizmu, zdieľame istú nechuť voči rôznym formám neoliberalizmu, ktoré sa snažia hlásať potrebu zachovávania jednotlivých kultúr na danom území v ich prirodzenej podobe. Zástancovia týchto názorov často žonglujú s argumentmi, že napríklad neprispôsobivosť niektorých etník je jednoducho daná z ich spôsobu života a prípadná snaha o prílišnú integráciu môže zničiť danú (sub)kultúru. Každá kultúra je predsa jedinečný ľudský výtvor a preto ju treba strážiť! Problém takejto koncepcie ale netreba dlho hľadať - aplikácia takýchto názorov v praxi totiž vedie k tomu, že snaha o zachovanie každej kultúry a vytvorenie podmienok pre ich symbiózu vedie k nemožnosti ustanovenia tohto harmonického vzťahu, ktorý je súčasťou konečnej vidiny multikultúrnej spoločnosti. Znemožňuje sa tak nie len možnosť integrácie týchto kultúr do kultúry na danom území dominantnej, ale dokonca sa tým v zásade popiera aj možnosť multikultúrej spoločnosti. Je to tak, pretože symbióza rôznych kultúr je možná len od momentu, v ktorom sú schopné všetky kultúry, ktoré sa majú na tomto súžití podieľať, vzdať sa istej časti vlastnej exkluzivity. Vzdať sa tejto - vždy etnocentricky motivovanej - výlučnosti, je ale prvým krokom k integrácii jednotlivých kultúr pod jednu spoločnú, nakoľko jediné, čo v podstate bráni integrácii jednej kultúry do inej (alebo integrácii vzájomnej), a teda strate svojej prirodzenej podoby, je práve táto exkluzivita.

V konečnom dôsledku tak multikulturalizmus zrejme ani nemôže byť uskutočniteľným projektom. Akonáhle sú totiž vytvorené podmienky pre jeho uskutočnenie, je započatá cesta k tomu, čo sám odmieta. V tomto ohľade je teda multikulturalizmus kontraproduktívny - nátlakom na zachovávanie osobitostí jednotlivých kultúr a ich vzájomnú rovnoprávnosť znemožňuje dosiahnutie svojho vlastného cieľa. Čo je ale ešte horšie, podieľa sa na odkladaní možnej vzájomnej interakcie a integrácie stretávajúcich sa kultúr.

No a takto sa občas rozprávame a podnecujeme k premýšľaniu.

3 komentáre:

  1. Veľmi dobrý článok, asi musím súhlasiť. Ja by som k tomu dodal ešte môj pohľad na multikulturalizmus. Hovorí sa, že multikulturalizmus je ideológia založená na názore, že ľudská spoločnosť by mala pozostávať z rozličných národov,rás, etník, kultúr a každá z nich by mala disponovať rovnakými právami. Multikulturalizmus vo svojej podstate nemení nič na súčasnom videní sveta, spoločnosti, pretože vo svojej podstate stále vníma spoločnosť ako heterogénnu, rôznoroduú ,rozdelenú na národy, rasy, rozdielne kultúry. Nezjednocuje, nespája,nehomogenizuje, ale práve naopak, diferencuje. Ľudí nenaučí myslieť inak, pretože svoje základné stanoviská definuje práve na tom, ako sa ľudia naučili vnímať spoločnosť už od počiatkov- my sme takí, a tí druhí sú iní.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Áno, treba si však uvedomiť, že uvedomením si osobitostí jednotlivých kultúr ambície multikulturalizmu nekončia. V ďalšom kroku chce totiž tieto osobitosti preklenúť, vytvoriť prostredie, v ktorom každá kultúra môže zostať neporušená, no zároveň sa v ňom tieto osobitosti majú stať niečím samozrejmým a neproblematickým. Má sa teda prísť do stavu, v ktorom odlišnosť kultúr je ich pozitívom, nie negatívom. To, ako som sa ale snažil ukázať, je vo svojej podstate kontraproduktívne. Napriek tomu ale ešte odkazujem na môj dnešný blog, v ktorom niektoré svoje výroky podrobujem spätnej reflexii.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Otázkou je, jestli multikulturní společnost není dnes jediná možná a jestli dokážeme přemýšlet "mimo ni". Podle mě je každá současná společnost multikulturní a nejde o multikulturalismu uvažovat jako o něčem vnějším. (Teda jsme multikulturní společnost, která se slévá v jednu monokulturu, ale to je zas na jindy).
    Kdyby se společnost měla reorganizovat na základě nějakých společných znaků/zvyků/idejí/sdílených hodnot, prostě identifikovat se jako součást (nové) kultury (připsat si ji), snad by šlo z pozice "čistých" kultur uvažovat o multikulturalismu. Pak by se nejspíš tyto (nové) sub-kultury uzavřely ve vlastní ideologii a stali by se mnohem méně propustné a nejspíš by šlo dost dobře argumentovat proti multikulturalismu (ačkoli nevím, jak přesně se pozná ona "vyspělost" apod.).
    Já třeba ze zkušenosti vím, že anarchisté po celým světě jsou něčím odlišní, tu a tam přimíchávají více či méně nacionalismu nebo mají různé postoje k užívání drog apod., ale přesto si v zásadních věcech rozumí, často poslouchají určitou hudbu a mají určitý styl života, styl myšlení, hodnoty, takže se sbližují skrze sdílenou kulturu, která je ale neohraničuje územně... U nás se hodně uvažuje o kultuře jako o větším či menším územním celku, jako o náboženské skupině, jako o "barvě pleti" a to prostě nemůžu přijmout. Pro mě je kultura především soubor sdílených idejí, dobrovolná identifikace se se skupinou na základě společných zájmů,... a tak můžu uvažovat jen o sub-kulturách, které tvoří "kulturu" a právě proto, že ji tvoří, dělají z ní multi-kulturu. Jaj. A ticho.)

    OdpovedaťOdstrániť